(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52342772-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');

2. 9. 2021

V souladu s nejnovějšími vědeckými poznatky z oborů psychologie, biologie a pediatrie navrhují experti Strany zelených, aby školní výuka na základních a středních školách začínala až v devět hodin ráno. Tedy o hodinu později, než je nyní běžné. Takový posun by byl ve prospěch kvality výuky i duševního zdraví školáků. To je po covidu velmi závažným tématem. Samozřejmě nejde o jediný návrh, který Zelení ke školství mají – změna zahájení výuky je součástí programu pro lepší školy, který nadále obsahuje například moderní metody výuky, lepší financování škol či změny v přijímačkách.

Expert pro školství Strany zelených a jejich lídr na jižní Moravě Matouš Vencálek k tomu říká: “Předvolební kampaň je plná ryze politických témat, ale většinu lidí zajímá, jak politici přímo mohou ovlivnit kvalitu jejich života. Posun začátku výuky ve školách by se pozitivně dotkl bezmála milionu dětí na základních školách a dalších zhruba čtyř set tisíc středoškoláků. Dosavadní studie ukazují, že pozdější začátek výuky má pozitivní vliv na fyzické i psychické zdraví dětí a vede ke zlepšení docházky i studijních výsledků.

Pozdější začátek výuky podle výzkumů lépe odpovídá tzv. cirkadiánnímu rytmu mladých dospívajících, pro které je biologicky přirozené usínat v čase kolem půl jedenácté až v jedenáct hodin večer a probouzet se zhruba v osm hodin ráno. Dřívější vstávání, a tedy kratší spánek, má prokazatelně negativní dopady jak na zdraví dětí, tak na jejich psychiku i schopnost učení.

Volební lídryně Zelených Magdalena Davis k tomu říká: “Náprava situace ve školství je po covidu prioritou. Naším cílem je výchova sebevědomé generace zodpovědných občanů, která se dokáže zorientovat v rychle se měnících podmínkách, umí kriticky pracovat s informacemi a empaticky komunikovat. Proto potřebujeme lépe a stabilně financované školství, méně administrativy, moderní metody i větší podporu pro ty školy, které odstraňují nerovnosti ve společnosti. Posun výuky o hodinu má však nulové rozpočtové nároky a přináší jen pozitiva.”

Kompletní návrh Strany zelených ke školství naleznete zde.

Odborné studie k tématu:

O’Malley EB, O’Malley MB. (2008). School start time and its impact on learning and behavior. In: Ivanenko A, (ed.). Sleep and Psychiatric Disorders in Children and Adolescents. Informa Healthcare, 79–94.

Wahlstrom, K. L., & Owens, J. A. (2017). School start time effects on adolescent learning and academic performance, emotional health and behaviour. Current opinion in psychiatry, 30(6), 485–490. https://doi.org/10.1097/YCO.0000000000000368

Widome, R., Berger, A. T., Iber, C., Wahlstrom, K., Laska, M. N., Kilian, G., Redline, S., & Erickson, D. J. (2020). Association of Delaying School Start Time With Sleep Duration, Timing, and Quality Among Adolescents. JAMA pediatrics, 174(7), 697–704. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2020.0344

Facebook